Utvärdering av åtgärder för minskad energianvändning för PostNord Sveriges transporter i Norrköping

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

Sammanfattning: År 2014 utfärdades Lag om energikartläggning i stora företag(SFS 2014:266). Lagen syftar till att minska stora företags miljöpåverkan genom att främja minskat energianvändande. PostNord Sverige omfattas av lagen och ville med den här studien få hjälp att identifiera och utvärdera åtgärder som kan minska energianvändning för transport av brev- och paketflöden. Studien utfördes på PostNord Sveriges transporter inom DO Norrköping, då PostNord Sverige ansåg DO Norrköping som ett representativt område för hela verksamheten. Området innefattar såväl stadsmiljö som landsbygd. Studiens syfte var att “identifiera logistiska åtgärder som ämnar minska energianvändandet för PostNord Sveriges transporter i Norrköping. Vidare syftar arbetet till att utvärdera åtgärderna med hänsyn till energiförändring och kostnad”. Åtgärderna identifierades genom litteratursökning där tre olika typer av studier granskades; kurslitteratur inom hållbar logistik, litteraturstudie av miljöåtgärder för transporter och intervjustudie med logistikföretag. Åtgärderna som utvärderas var Byte av drivmedel, byte till drivmedel med lägre energiinnehåll; Eco-driving, smart körning för minskad bränsleförbrukning; Däck, upprätthålla korrekt lufttryck alternativt byta till bränslesnålare däck; Samlastning, sammanslagning av brev- och paketflöden; Ruttoptimering, optimering av rutter med hänseende på energianvändning.   Åtgärderna utvärderades genom att tillämpa teorier från litteratur på ett verkligt fall. Genom intervjuer med personer på PostNord Sverige med kompetenser kopplade till åtgärdernas område gavs en bild över verksamheten. Litteraturens teorier om hur åtgärderna skulle påverka systemet tillämpades på verksamheten och gav genom analys uppskattade effekter på energianvändning och transportkostnader. För samtliga åtgärder identifierades hinder som kunde påverka eller försvåra effekterna av åtgärderna. Hindren kunde ge en uppskattning om hur troligt det beräknade resultatet är och hur troligt det är att åtgärderna uppnår det beräknade resultatet. Samtliga undersökta åtgärder kan ge en minskad energianvändning för PostNord Sveriges transporter i DO Norrköping. Byte av drivmedel, Eco-driving och Däck anses alla vara åtgärder som kan ge relativt stora energibesparingar samtidigt som de är ekonomiskt hållbara och det inte kunnat identifierats några större hinder mot att genomföra åtgärderna. Var och en av dessa åtgärder uppskattas kunna ge energibesparingar inom intervallet 0,74 % - 3,40 %. För Samlastning och Ruttoptimering erhålls ingen konkret energibesparing men analyserna tyder på att det finns potential för att dessa åtgärder kan leda till energibesparingar för DO Norrköping. För både Samlastning och Ruttoptimering har flertalet hinder identifierats samtidigt som de kräver stora investeringar, men analyser av teori och det studerade systemet tyder på att det kan leda till stora energibesparingar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)