Det respektfulla bemötandet, En kvalitativ undersökning av hur lärare förhåller sig till begreppet respekt

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning Då vårt syfte med denna undersökning är att undersöka betydelsen av begreppet respekt, och koppla det till lärande,har vi valt att vända oss till lärarna. Vi vill undersöka lärarens perspektiv på respekt och dess betydelse för enfungerande relation/samspel med eleverna i undervisningen, hur detta påverkar motivationen till lärande och hur bristpå respekt påverkar i relationer. Våra frågeställningar är: vad är lärarens perspektiv på respekt? Vad uppfattar de sombrist på respekt, och vad menar de brist på respekt från eleverna kan bero på? Vad har respekt för betydelse förlärandet och samspelet mellan lärare och elever i klassrummet? För att få svar på detta har vi genomfört en kvalitativ undersökning genom att intervjua åtta lärare. Intervjusvarenblev sedan grundmaterialet till undersökningen. Resultatet kan sammanfattas med fyra ord: lyhörd, lyssna,ömsesidighet och förtroende. Ord som lärarna i undersökningen syftade till begreppet respekt i skolan, och somanses som en förutsättning för en fungerande undervisning. De didaktiska konsekvenserna av undersökningen kansammanfattas av att den kan vara en vägvisare för lärare i det dagliga arbetet med elever när det gäller respekt iklassrummet.Vi har utgått från Knud Illeris lärandeteori och dess tre lärandedimensioner: innehållsdimensionen,drivkraftsdimensionen och samspelsdimensionen. Tre dimensioner som tillsammans är en förutsättning för lärande.Vi har genom att först gå tillbaka till slutet av 1800-talet och Ellen Keys tankar kring barnet och pedagogiken, ochsedan tittat på värdegrund och ordningsregler från en kommunal skola i Göteborg idag, kunnat få en övergripandebild av begreppet respekt och dess förändring i betydelse över tid. Främst har vi utgått ifrån Sussanne Hanssonsforskning kring elevers syn på respekt som bygger på intervjuer med elever. Men vi har i stället valt att undersökalärares syn på respekt i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)