Krishantering vid brand i fastigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: Den 6.e februari 2011 skedde en brand i Henry Ståhl Fastigheter AB:s fastighet i kvarteret Gripen på Skolgatan i Norrköping. Agerandet vid denna brand samt teori inom områdena kris och krishantering, kontinuitetsplanering och förebyggande åtgärders vid brand ligger till grund för följande examensarbete. Syftet med rapporten är att kartlägga förvaltarens/ägarens agerande och tillvägagångssätt vid krishantering i samband med brand i fastighet med fokus på service. Material till denna studie har inhämtats genom litteraturstudier och intervjuer. Gällande egenskaper en bra hjälpare i krissituation bör inneha, så som empati, kunskap och engagemang, kan dessa urskiljas hos kundansvariga på Ståhl. Viktigt vid agerande vid brand är att samarbete mellan olika funktioner och externa aktörer fungerar väl, vilket det kan sägas ha gjort i det aktuella fallet. Samarbeten mellan företag i krissituationer är beroende av tydliga och fungerande förhållanden mellan parterna. Genom väl fungerande relationer mellan företag, kunder och samarbetspartner tillsammans med kompetens, erfarenhet och engagemang skapas en säkerhet för alla parterna att fortsätta verka i krissituationer. Vidare är det centralt att service mot kunder upprätthålls även i krissituationer då fastighetsbranschen i dag är mer kundorienterad. För Ståhl innebär denna service bland annat att erbjuda alternativa bostäder/lokaler åt drabbade hyresgäster, vilket också gjordes. Trots att Ståhl ej har några formella kris- eller kontinuitetsplaner, något teorin menar är centralt, upplevdes ändå av alla inblandade parter att agerandet var väl fungerande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)