Hallå! Vem där? : En kvantitativ studie om internationella författarskap i några av svenskämnets antologier för gymnasieskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

Författare: Ida Larsson; [2019]

Nyckelord: Litteraturdidaktik; Kanonlista; Representation;

Sammanfattning: Uppsatsen tar avstamp i debatten om en eventuell kanon-lista hade främjat elevers läsförståelse och känsla av samhörighet genom gemensamma referenspunkter i kulturen. Studien undersöker genom ett postkolonialt perspektiv representationen i ett par antologier utgivna för svenskundervisning på gymnasiet för att urskilja hur den globala representationen ser ut i läromedlen som redan finns tillgängliga i landets skolor.  Resultatet visar att svenska och europeiska författare är klar majoritet i läromedlen. De gemensamma referenspunkter som redan finns att tillgå på marknaden i form av läromedel förmedlar således ett västerländskt och europeiskt perspektiv. Flera författare och litterära verk återkommer i ett par av antologierna och detta kan tyda på att det redan finns en outtalad litterär kanonlista i den svenskundervisningen på gymnasiet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)