Anestesisjuksköterskestudenters uppfattning av utmaningar genom transitionsprocessen : En integrativ litteraturstudie

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund och problemformulering: Anestesisjuksköterskestudenter är legitimerade sjuksköterskor som vidareutbildar sig till specialistsjuksköterskor inom anestesisjukvård vilket innebär ett ökat krav och ansvar. Trots tidigare erfarenhet kan steget från novis till erfaren bli otroligt stort och svårt. För att klara av transitionen från student till den nya yrkesrollen krävs det flera förutsättningar för att övergången ska bli så välfungerande och stressfri som möjligt. Syftet: Syftet var att undersöka anestesisjuksköterskestudenters uppfattning av utmaningar genom transitionsprocessen. Metod: En integrativ litteraturstudie baserad på tio vetenskapliga artiklar som analyserades enligt Wittemore och Knafls femstegsmodell. Resultatet: Dataanalysen mynnade ut i fem subteman och två huvudteman vilka ledde fram i ett övergripande tema. Resultatet visar att handledare och lärmiljöns påverkan på transitionen har stor betydelse för studenternas välmående och självkänsla. Stressen kan yttra sig som både fysiska och psykiska symtom. Meditation visar sig ha en positiv effekt för att minska stress. Vidare har fysisk aktivitet och kamratstöd en positiv inverkan på transitionsprocessen. Studenter kan även påverkas av krav från nära och kära och känslan av att inte göra någon besviken är ständigt närvarande hos studenterna. Individens självförmåga har stor betydelse för hur studenten tar sig igenom utbildningen. Diskussion: Studenternas egen självförmåga hade en avgörande roll för hur väl uppgifterna och målen avklarades. Lärmiljön tillsammans med en medvetenhet om stressorernas existens kunde minska deras upplevelse av stress. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)