Estrid : en feministisk rakhyvel?

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Författare: Joanna Helte; Felicia Patriksdóttir Ahlberg; [2022]

Nyckelord: Social Sciences;

Sammanfattning: Feministisk inriktad reklam är ett fenomen som har blivit allt mer utbrett de senaste åren i samband med sociala mediers framfart. Numera är det snarare regel än undantag att företag ska kommunicera budskap som kan anses feministiska. Samtidigt lägger denna förändring grund för ifrågasättande av företags autencitet och egentliga syfte med sin kommunikation. Utifrån detta kommer analyserar vi företaget Estrid som säljer “feministiska” rakhyvlar och därmed använder sig av just denna typ av kommunikation. I uppsatsen utför vi en semiotisk bildanalys utifrån teorier som femvertising, kommodifierad feminism och postfeminism och analyserar vad företagets reklamfilm Shave and Misbehave kommunicerar för budskap. Vi studerar också hur dessa budskap förhåller sig till de rakhyvlar som säljs, då man kan argumentera för produktens tvetydiga betydelse. Budskapet som Estrid kommunicerar följer visserligen kriterierna för att anses vara femvertising, men innehållet i reklamfilmen visar på både feministiska och icke-feministiska tankar. Filmen förespråkar kvinnors fria val kring rakning, att kvinnor är fina som de, men samtidigt marknadsförs en produkt syftar till att kvinnor ska raka sig. Estrid kommodifierar därför sin rakhyvel med feministiska ideér, för att med detta sälja sin produkt. Konsumenter köper varan och företagets idé i tron om att det är en feministisk handling, men i själva verket bidrar rakhyveln minimalt till den feministiska kampen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)