Automatiserad gatubelysning baserad på omgivningens ljusstyrka : Hur ljussensorteknik kan minska energianvändningen för utomhusbelysning

Detta är en M1-uppsats från KTH/Hälsoinformatik och logistik

Sammanfattning: Målet med arbetet var att undersöka hur enskilda gatlyktor skulle kunna utrustas med ljussensorteknik för att implementera automatisk dimring med syftet att sänka energianvändningen. Rapporter visar att väg- och gatubelysningen i Sverige stod för 626 GWh år 2016 samt att en stor del av ljuspunkterna fortfarande består av energikrävande högtrycksnatrium. Uppgifter visar även att energisnåla LED-armaturer blir alltmer förekommande som alternativ till högtryckslampor. Målet var att utveckla en prototyp för LED där funktionen bygger på att lysdioderna ska vara släckta när omgivningens ljusstyrka är hög och dynamisk dimras upp när omgivningens ljusstyrka minskar. Arbetet resulterade i en prototyp som fungerar tillfredsställande och efter uppsatta mål. Varje ljussensor läser in ett analogt mätvärde som tolkas av en mikrokontroller som sedan skickar en pulsbreddsmodulerad signal för styrning av lysdiodens belysningsnivå. Generellt visade arbetet att omfattande fortsatta studier behöver göras innan prototypen skulle kunna implementeras i verkligheten. Prototypen behöver även testas och kalibreras i utomhusmiljö med dagsljus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)