Gymnasieelevers geometrikunskaper i kursen Matematik 2b-en kvalitativ innehållsanalys av elevers kompetenser och kunskapsnivåer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Studien behandlar kompetenser och kunskapsnivåer hos gymnasieelever inom geometriavsnittet, matematikkurs 2b. Syftet är att undersöka i vilken utsträckning elever behärskar de matematiska kompetenserna och vilken kunskapsnivå inom avsnittet geometri elever uppnår på ett kunskapstest som konstruerats av uppgifter från nationella prov och elevernas läromedelsbok. Datainsamlingen genomfördes på en svensk gymnasieskola och omfattar 47 elever från två olika klasser i årskurs 2 på det samhällsvetenskapliga programmet. Samtliga elever har besvarat kunskapstest skriftligt. En innehållsanalys med utgångspunkt från kompetenser och kunskapsnivåer har sedan utförts på elevernas skriftliga svar och resultatet visar att eleverna behärskar algoritmkompetens och att en del elever behärskar begreppskompetens. Resultatet visar också att de flesta av eleverna befinner sig på kunskapsnivå 2 och 3. Många elever saknar således en djupare förståelse för geometrin enligt analysen med kunskapsnivåer. Rekommendationen efter studien är att eleverna behöver mera undervisning om begreppens definitioner för att förbättra de andra kompetenserna såsom resonemangskompetens, modelleringskompetens och kommunikationskompetens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)