Sökning: "gymnasieskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 1862 uppsatser innehållade ordet gymnasieskolan.

  1. 1. När flerspråkigheten blir en resurs. En studie om användningen av translanguaging på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Linnéa Sandberg; [2019-06-18]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; flerspråkighet; translanguaging; kodväxling; översättning; språkintroduktionsprogrammet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker huruvida translanguaging förekommer på gymnasieskolans språkintroduktion, om den initieras av lärare eller elev samt hur eleverna ser på sina samlade språkliga resurser. Begreppet translanguaging är ett mångfacetterat begrepp som inbegriperflera språkliga praktiker och talar emot en enspråkig norm (Svensson, 2017:43f). LÄS MER

  2. 2. Kommunens aktiva skolsituation – en flerfallsstudie av kommunens del i brister hos den egna gymnasieskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Mikael Johansson; [2019-03-19]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Hej Håkan! – en receptionsanalys av gymnasieelevers användning av litterära begrepp i en låttextanalys

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Elin Sundin; [2019-02-05]
    Nyckelord :Literaturreception; lyrikanalys; repertoar; literary transferkompetens; litterära begrepp; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : This paper examines the use of literary terminology in upper secondary school. The study consists of 13 students letters written to Håkan Hellström where they analyze the rock lyrics of his song “Din tid kommer”. The lyrics chosen contain a variety of metaphors, symbols, themes and messages. LÄS MER

  4. 4. Kritiskt tänkande i gymnasieskolans samhällskunskap: Definition och metod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Linda Eklund; Hannes Hemme; [2019]
    Nyckelord :analysförmåga; diskussionsformer; gymnasieskolan; kritiskt förhållningssätt; kritiskt tänkande; källkritik; problembaserat lärande; ramfaktorteorin; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är tudelat. För det första såg vi ett behov av att ta reda på hur begreppet kritiskt tänkande definieras av verksamma gymnasielärare i samhälls-kunskap, i forskningen med fokus på undervisning i samhällskunskap, samt av Skolverket. LÄS MER

  5. 5. Att utveckla elevers interkulturella historiska kompetens i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Lukas Olofsson; [2019]
    Nyckelord :Interkulturell kompetens; Interkulturalitet; Historieundervisning; Historieämnet; Mångkultur; Klassrum;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten behandlar hur en interkulturell historisk kompetens kan utvecklas hos elever på gymnasieskolan genom historieundervisningen genom de didaktiska frågorna varför, vad och hur. Med andra ord vad en sådan historieundervisning kan innehålla och hur den kan bedrivas, samt varför den behövs. LÄS MER