Sökning: "gymnasieskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 2037 uppsatser innehållade ordet gymnasieskolan.

  1. 1. En studie i hur bildämnet ger utrymme för elever med flytande genusidentifiering att skapa sin identitet och vikten av att utbilda blivande bildlärare i normkritiskt arbete.

    Master-uppsats,

    Författare :Katarina Jansson Hydén; [2020-06-26]
    Nyckelord :B​ilddidaktik; bildkommunikation; flytandegenusidentifiering; genus; identitet; inkludering; könsdysfori; multimodala uttryck; normkr​itik; bildundervisning; skola; kärnämne;

    Sammanfattning : Elever i tonåren befinner sig i ett sammanhang där skapandet av identitet är centralt. Därför identitetsskapande är ett övergripande syfte för forskningen som beskrivs i denna artikel, att undersöka hur deras förutsättningar för ett identitetsskapande gestaltas genom ämnet bild i högstadiet och i gymnasieskolan (Bergström, 2007; Bremer, 2011; Hellman, 2017; Lindstrand, 2006; Lindström, 2006; Åsén, 2006). LÄS MER

  2. 2. Är diskussionen i klassrummet till salu? En intervjustudie om samhällskunskapslärares tillvägagångssätt i klassrummet och vad de baserar sina lektionsupplägg på.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nils Ojaste; [2020-06-18]
    Nyckelord :känsliga ämnen; samhällskunskap; gymnasieskolan; autonomi; kommunikativa strategier; förhållningssätt; marknadisering; New Public Management;

    Sammanfattning : Känsliga ämnen är en del av samhällskunskapen på gymnasiet. Att ha en tillåtande atmosfär och låta olika åsikter komma fram är också det något som ska vara en del av utbildningen för eleverna. Forskning har visat att mycket har förändrats inom den svenska skolan sedan Sveriges unika modell med vinst i skolvärlden introducerades. LÄS MER

  3. 3. Åtgärdsprogram i gymnasieskolan - en tematisk dokumentanalys

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotte Hedblom; [2020-05-28]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; gymnasieskola; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att utveckla kunskaper om innehållet i åtgärdsprogramskrivna för elever i gymnasieskolan. Mer precist har texter i 15 åtgärdsprogram analyseratsför att undersöka om och i såfall hur, innehållet förändrats under tidsperioden 2012-2019.Forskningsfrågorna har varit:1. LÄS MER

  4. 4. DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anne-Marie Boman Wennberg; [2020-04-15]
    Nyckelord :lärarrollen; demokrati- och fostransuppdrag; likvärdighet; marknadisering; organisering; medborgerliga idealtyper; institutionella logiker;

    Sammanfattning : Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål.Lärare och elever styrs både medvetet och omedvetet mot olika ideal. LÄS MER

  5. 5. En skola fri från verbal mobbning. En studie av gymnasieskolans specialpedagogers perspektiv om förebyggande arbete mot verbal mobbning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sara Pejman; [2020-04-01]
    Nyckelord :verbal mobbning; förebyggande arbete och åtgärder; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om verbal mobbning i två gymnasieskolor. Mer precist beskrivs fyra specialpedagogers syn på det förebyggande arbetet som sker mot verbal mobbning. LÄS MER