Konsumentbeteende: Vilka kriterier spelar roll vid val av kaffe i köpprocessen?

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Malin Söderberg; Valentina Mancu; Alexander Holm; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det råder tuff konkurrens bland företagen för att få konsumenterna att välja just deras produkter. Det handlar om att profilera sig och skapa ett attraktivt utbud som ska återspegla företagets roll på marknaden. För att skapa framgång idag krävs det ett stort vetande samt information för att förstå konsumenters köpbeteende och genom detta kan man tillfredsställa kundernas behov bättre än konkurrenterna. Att konsumtionen ökar kraftigt råder det ingen tvekan om då vi i snitt besöker vi dagligvaruhandeln varannan dag. Att svenskarna dricker mycket kaffe kommer inte heller som någon nyhet och därför är det väsentligt att ta reda på vilka kriterier som ligger till grund för svenska kaffekonsumenters köpbeslut. Denna rapport kommer härmed att fokusera på konsumenternas köpprocess och vilka kriterier som är av störst betydelse när det kommer till val av kaffesort. Råder det några skillnader och likheter när det kommer till genus och åldersperspektiv. För att få svar på den givna problemformuleringen har en enkätundersökning genomförts med 120 deltagande respondenter i anknytning till en dagligvaruhandel och detta med stöd av ett teoretiskt underlag. De centrala slutsatser som framkommer i denna rapport är att det existerar mer likheter än skillnader. Både kvinnor och män i alla åldrar menar att smaken är av störst betydelse när det kommer till val av kaffe. Däremot kunde vi se att den yngre generationen är mer priskänslig medan medelålders generationen fäster större engagemang vid de etiska aspekter som föreligger och den äldre generationen är mer trofast vid smaken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)