Opartisk undervisning? : F-3-lärare som demokratiska och religiöst/partipolitiskt neutrala ledare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Detta självständiga arbete handlar om hur läraren ser på sin roll som religiöst och partipolitiskt neutrala ledare. Bakgrunden till denna studie har uppkommit genom debatterna kring luciafirandets vara eller icke vara. Hur kan lärare vara objektiva och neutrala i sin undervisning när det alltid är mycket runt omkring oss som det debatteras om?   I studien framkommer det att vara neutral är viktigt men att det finns tillfällen då läraren kan behöva säga sin mening, vilket gör att läraren frångår sin neutralitet. Syftet är att se hur läraren ser på sin egen roll som objektiv och neutral ledare när det kommer till religiösa och politiska frågor. För att komma fram till ett resultat har jag använt mig av intervjuer. Det som har framkommit är att det är viktigt att vara neutral men att det finns vissa undantag då det gäller grundvärderingarna och mänskliga rättigheter. Det vill säga att lärarna ger sina personliga uppfattningar så länge de står i samklang med skollagen.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)