Implementeringen av en ny kursplan i hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en M1-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Sofia Eriksson Grönberg; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Introduktion: Den 1 juli 2022 börjar den nya läroplanen Lgr 22 att gälla. I kursplanen för hem- och konsumentkunskap har mer fokus lagts på kunskapsområdet privatekonomi och konsumtion. Att implementera en ny kursplan kräver att lärarna får tid till att sätta sig in i de nya dokumenten och att planera och anpassa innehåll i undervisningen utifrån de nya förutsättningarna. Forskning visar på flertalet faktorer som påverkar implementeringen av en ny läroplan och kursplan. Faktorerna berör både lärarnas personliga egenskaper, men även yttre faktorer som lärarna inte kan styra över själva. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur lärare verksamma inom HKK resonerar kring den reviderade kursplanen samt hur de upplever implementeringsprocessen. Metod: Kvalitativ semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem verksamma HKK lärare på fyra olika skolor i Stockholms kommun. Intervjuerna genomfördes på informanternas arbetsplats och transkriberades och analyserades utifrån en tematisk analys. Resultat: I analysen identifierades två teman Implementering - förutsättningar i undervisningen och Implementering - förutsättningar i skolan. Studien visar att det finns begränsande faktorer kring den reviderade kursplanens innehåll i relation till elevernas förutsättningar och andelen kompetensutveckling och läromedel som lärarna har tillgång till. Förutsättningarna för en smidig implementering på skolan påverkas även av kollegiala samarbeten och diskussioner, ämnet HKKs status och storlek samt vad skolan rent praktiskt möjliggör. Slutsats: Kursplanen i HKK anses ge mer makt till lärarna men innehåll riskerar ändå att bortprioriteras på grund av begränsningar gällande tiden och eleverna. Lärarna frågar sig också hur innehållet ska förmedlas i undervisningen. Hade det funnits ett större samarbete mellan HKK lärare på olika skolor hade begränsande faktorer kring implementeringen kunnat förebyggas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)