Motorik och lärande : - hur verksamma pedagoger resonerar kring relationen motorik och lärande

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik

Sammanfattning: Examensarbete 15 hp Lärarutbildningen Höstterminen 2008 ABSTRAKT Hanna Kroon, Sandra Sandström och Anna Svensson Motorik och lärande - hur verksamma pedagoger resonerar kring relationen motorik och lärande Motor ability and learning - the relationship between motor ability and learning from teachers point of view Antal sidor: 29 Syftet med detta arbete är att undersöka hur verksamma pedagoger ser på relationen motorik och lärande samt vilken betydelse detta har i pedagogers vardagsarbete. En enkätundersökning skickades ut till verksamma pedagoger och riktade sig till lärare i grundskolan. Dessutom användes adekvat litteratur och vetenskapliga artiklar inom området. Litteraturstudien visar på en splittrad syn gällande betydelsen av motorik för elevens lärande. Däremot framhålls att det finns ett indirekt samband. Det råder en enighet om att det finns ett samband mellan motoriska svårigheter och andra svårigheter i skolan. Enkätundersökningen visar att flertalet verksamma pedagoger anser sig kunna se ett samband mellan motorik och lärande, samt att rörelseträning förbättrar motoriken och därmed kan ha positiva effekter på skolarbetet. Den motoriska träningen kan ta sig olika uttryck och stor vikt läggs vid lekens betydelse. Avslutningsvis poängterar författarna motorikens betydelse för elevers lärande och fortsatta utveckling. Sökord: motor, motor ability, motor learning, motor development, motorik, motorik och inlärning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)