Viktoptimering av lastcykeln Starke med hjälp av komposit av sandwichstruktur

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Författare: Kalle Norell; Gustav Thessén; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte var att i samarbete med företaget MoveByBike reducera vikten av den lastbärande balken i lastcykeln Starke genom att undersöka om den befintliga strukturen i stål kan bytas ut mot en kompositlösning med sandwichstruktur. Konstruktionskraven som sattes härleddes från vanligt förekommande lastfall där ett krav på säkerhetsfaktor 3 mot brott samt att nedböjningen av konstruktionen inte fick överstiga 1/100. Bland hållfasthets kraven är wrinkling, brott i ytmaterial på grund av böjning, skjuvbrott i kärnmaterial på grund av böjning, och brott i ytmaterial på grund av tryckspänningar. Andra icke-kvantifierbara krav dikterade bland annat att konstruktionen bör kunna tillverkas på KTH. En detaljerad konstruktionslösning åstadkoms genom att utföra analytiska, såväl som numeriska beräkningar i FEA programvaran Ansys. Studiens resultat visade att det är möjligt i teorin att byta ut den befintliga lösningen mot en av sandwichstruktur och reducera vikten med upptill 83%. Vidare arbete skulle vara undersökning av fler brottfall som tex utmattning pga vibrationer, kryp och korrosion såväl som andra mer ovanligt förekommande lastfall som krock.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)