Studiemotivation – kan det prediceras av fysisk aktivitet, ålder och biologiskt kön?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka om elevernas upplevda studiemotivation kunde prediceras utifrån fysisk aktivitet, ålder eller kön. Metoden för denna kvantitativa studie var att deltagarna ombads besvara ett kortare frågeformulär kopplat till deras upplevda studiemotivation och fysiska aktivitetsvanor. I enkäten svarade deltagarna även på frågor som rörde ålder och kön. Det insamlade datamaterialet analyserades med en multipel regressionsanalys, med fysisk aktivitet, kön och ålder som oberoende variabler, och studiemotivation som beroende variabel. Resultaten av undersökningen visade att den oberoende variabeln kön signifikant kunde förutsäga nivån av upplevd studiemotivation. Resultatet att kön signifikant kunde predicera nivån av upplevd studiemotivation var i linje med tidigare studier, men resultatet att fysisk aktivitet inte kunde predicera studiemotivation var oförenligt med tidigare studier. Resultatet att ålder inte kunde predicera studiemotivation var omdebatterat bland tidigare studier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)