Sökning: "Ola Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Ola Lärare.

  1. 1. Betydelsen av arbetsminnets kapacitet för matematikinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hanna Hinderup; Ola Petersson; [2022]
    Nyckelord :Arbetsminne; belastning; cognitive load theory; kapacitet; matematikinlärning; SUM;

    Sammanfattning : Detta arbete berör arbetsminnets betydelse för matematikinlärning och hur lärare kan arbetaför att optimera lärandet för elever med svagt arbetsminne. Syftet med arbetet var att göra ensammanställning och översikt om vad forskningen säger angående hur elever imatematiksvårigheter utifrån ett svagt arbetsminne kan stöttas i skolan. LÄS MER

  2. 2. Matematiklärande genom digitala lärspel : En analys av digitala lärspel för årskurs 4–6 med fokus på matematiska kompetenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Izabella Pettersson; Ola Wictorin; [2021]
    Nyckelord :Digital games; elementary school; mathematical competencies; mathematical education; teaching aspects in digital games; Digitala lärspel; grundskolan årskurs 4–6; läroaspekter i digitala lärspel; matematikundervisning; matematiska kompetenser;

    Sammanfattning : Idag finns en stor mängd digitala lärspel med inriktning mot matematikundervisning. Tillgången till digitala verktyg i skolan är idag stor och därför finns det goda möjligheter för lärare att inkludera digitala lärspel i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Elevers berättelser om matematik : Ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :ola tindberg; [2021]
    Nyckelord :Elevperspektiv; livsberättelser; matematiksvårigheter; matematikångest; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Tindberg, Ola (2018). Elevers berättelser om matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på digitala läromedel i matematik. En kvalitativ intervjustudie med fokus på elever med särskilda utbildningsbehov i matematik, SUM.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Elisabeth Berg Isaksson; Ola Svensson; [2020]
    Nyckelord :Digitala läromedel; SUM-elever; Traditionella läromedel; Digitalisering;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av den svenska skolan har pågått med full kraft. I kölvattnet av den nya tekniken följer en helt ny syn på kunskap och en helt ny typ av läromedel. Dessa läromedel har bemötts olika av lärarkåren och det förs en debatt om fördelar respektive nackdelar. LÄS MER

  5. 5. Övergången mellan årskurs 6 och 7 – hur och vilken information om elevers kunskaper i matematik som överförs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ola Kollén; [2019]
    Nyckelord :Högstadiet; Matematik; Mellanstadiet; Sociokulturell teori; Övergångar;

    Sammanfattning : AbstractProblemområde: Övergången från mellanstadiet till högstadiet upplever många matematiklärare som en problematisk situation för eleverna. Den information som förmedlas är inte alltid tillräcklig och inte alltid den information som mottagande lärare efterfrågar. LÄS MER