En handbok för sjömän som vill segla på utlandsflaggade fartyg

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: Äventyr, värme och omväxling i livet var några av de anledningar som bidrog till att människor sökte sig till sjöss. Verkligheten såg annorlunda ut då än vad det har kommit till att bli idag. Förr gjordes fler världsomseglingar med fartyg och rederier med svenskt flagg och det spenderades mer tid till kaj. Syftet med detta arbete var att skapa en typ av “handbok”, som beskriver de rättigheter en sjöman kan förvänta sig vid en anställning på utlandsflaggat fartyg som seglar med ett Marine Labour Convention (MLC) avtal. Fokus har legat vid försäkringar, pensioner och social säkerhet. Med en kvalitativ datainsamlingsmetod sågs det till att all insamlad empiri blev noga undersökt vilket gjort arbetet objektivt. Slutsatsen blev således att en sjöman som är skriven i Sverige, mönstrar på ett utlandsflaggat fartyg, med en vilja att flytta utomlands till Kroatien som exempel, kommer till att får mer i lön och betala betydligt mindre i skatt, samtidigt som förmånerna i Sverige nästintill blir detsamma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)