Matematikläxa med föräldraengagemang : Fallstudie i årskurs 1

Detta är en Magister-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Författare: Camilla Pruner; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här interventionsstudien undersöker möjligheter att med en förändrad matematikläxa ge fler barn möjlighet till lärande i hemmets kontext. En tradtitionell läxa byts ut till en informell matematikläxa som bygger på föräldraengagemang. Läxor är ett sätt att samarbeta mellan skola och hem. Skolverket utkom 2021 med en skrift om just läxor och hur skolor kan utveckla sitt sätt att arbeta med dem för att de ska bli effektiva. Läxan i den här studien ändrades till att bli en läxpärm som barnen får hem en gång i månaden med olika spel och aktiviteter kopplat till viktiga delar i grundläggande matematik. För att få svar på frågeställningarna i studien har fokusgrupper med föräldrar och lärarna i arbetslaget genomförts. Dessutom har skriftliga föräldrakommentarer samlats in i läxpärmen. Resultatet visar att när man som förälder får veta hur och varför man ska engagera sig i sitt barns utildning och läxor finns möjlighet att fler föräldrar gör det. Resultatet visar också att när allt material är inkluderat bidrar det till en ökad likvärdighet och i aktiviteterna öppnas möjligheter till lärande genom samspel upp. Slutligen har studien vissa svagheter som redovisas samt inspiration för fortsatt arbete. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)