Lärarens uppfattningar och kunskaper om matematikångest.En surveyundersökning om hur stor andel av F-6 lärarna, som ser de tidiga tecknen vilka kan leda till matematikångest hos eleverna.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Matematikångest är en negativ känsla som uppstår i olika matematiska situationer vilket påverkar individen på olika sätt. Känslor i form av oro, rädsla, spänningar och ångest påverkar individens förmåga att hantera siffror och lösa matematiska problem negativt både i det vardagliga livet och i skolan. Detta kan leda till att individen inte når godkända betyg trots att förmågan finns. Forskning visar att personer med matematikångest många gånger i vuxen ålder väljer bort yrken som är matematikrelaterade, ofta har en sämre privatekonomi, ökade kostnader kopplat till sin hälsa, minskad finansiell läskunnighet samt låg socioekonomisk status. Syftet med studien var att undersöka hur stor andel av lärarna i årskurs F-6 som uppfattade de tidiga tecknen på matematikångest och deras egna kunskaper om matematikångest. Studien utgår från ett didaktiskt och socialpsykologiskt perspektiv där relationen mellan individerna samt relationen till matematikämnet är viktiga för att förstå hur matematikångest kan undvikas. Genom en surveyundersökning har insamlingen av data skett med hjälp av en strukturerad webbenkät. Respondenterna är samtliga F-6 lärare inom den kommunala grundskolan i en medelstor svensk kommun. Analysen har genomförts med hjälp av statistikprogrammet SPSS som möjliggjorde att se i vilken omfattning lärarna ser de olika tidiga tecknen hos eleverna, om de ser någon skillnad mellan könen, lärarnas egna upplevelser kring ämnet matematik och kunskaper om matematikångest. Resultatet visar tydligt att en större andel av lärarna ser de tidiga tecknen på matematikångest men att de inte är medvetna om att det är matematikångest. Tack vare resultatet finns det goda förutsättningar att genom kunskap medvetandegöra lärarna på vilka tecknen för matematikångest är för att kunna arbeta förebyggande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)