Inkludering av elever medspråkstörning : - Pedagogers förutsättningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att beskriva hur de verksamma pedagogerna och ledarna upplever sina specialpedagogiska förutsättningar när det gäller att inkludera elever med språkstörning i vanliga klasser. Studien är gjord i grundskolans alla stadier. Den metod som användes för datainsamlingen var en kvalitativ intervjustudie. Tre rektorer och åtta pedagoger som är verksamma inom grundskolan, samt två specialpedagoger i externa stödfunktioner i kommunen, intervjuades. Resultatet analyserades med utgångspunkt från specialpedagogiska perspektiv och ramfaktorteorin. Resultaten visade att brist på kunskaper, tid, ekonomi, gruppens sammansättning och storlek samt styrdokumentens kunskapsmål anses vara begränsande ramar. Resurser som efterfrågas är kunskap om funktionsnedsättningen, möjligheter att fysiskt anpassa miljön både auditivt och visuellt samt tillgång till lokaler . Dessutom är det önskvärt att varje skola i sin organisation skapar möjligheter, som ger tid för att fortbilda sig, tid för handledning med pedagoger som har spetskompetens om funktionsnedsättningen, tid för samverkan med de parter från olika verksamheter som är involverade i elevens utveckling samt tid till att planera för anpassningar som utvecklar lärmiljön. Detta gäller även tid att diskutera förhållningssätt, värdegrund och läroplanens centrala mål. Studien har visat vad några aktörer ute i verksamheten anser att de behöver föratt kunna inkludera elever med språkstörning i sina klasser. En slutsats som dragits av studien är att de intervjuade ledarna och pedagogerna såväl i skolan som i de externa verksamheterna, anser att inkludering av elever med språkstörning i vanliga klasser är att föredra om resurserna finns.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)