Enhetschefers upplevelser av konflikthantering inom vård och omsorg

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Konflikter inom arbetsgrupper beskrivs som näst intill ofrånkomligt. Konflikterna uppstår främst på grund av brister i kommunikationen och associeras negativt. Syftet med denna studie är att undersöka hur enhetschefer i en kommunal verksamhet, inom vård och omsorg, hanterar konflikter samt hur dessa påverkar verksamheten. Studien baseras på en kvalitativ intervjuundersökning, med tio semistrukturerade intervjuer, samt en tematisk analys. Resultatet visade att konflikter inom arbetsgruppen upplevdes påverka effektiviteten inom arbetet negativt, men konflikter kan även medföra ökad förståelse för varandra och bidra till innovativa idéer. Enhetscheferna upplevde parterna skyldiga att först försöka lösa konflikten genom dialog, i de fall där detta inte fungerade behövde chefen medla genom tydlig kommunikation och kompromisser från parterna. Chefen är i största möjliga mån neutral i sitt förhållningssätt och är konflikten för komplicerad eller utspridd finns extern hjälp att använda. Den externa hjälpen bidrar med trygghet till såväl chef som arbetstagare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)