Ergonomisk varumärkning : En studie om konsumenters uppfattning om produkter tillverkade under ergonomiska arbetsförhållanden

Detta är en Magister-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Författare: Emil Ekman; Linnea Bovinder Ylitalo; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Konsumententer idag har blivit mer medvetna och noggranna att kontrollera att produkter uppfyller deras krav på moral och etik. Företags sociala ansvarstagande och etiska agerande har därmed kommit att spela allt större roll för konsumenters köpbeslut. Socialt ansvarstagande innefattar flera olika områden. Ett av dessa är stöd för anställda, till vilket anställdas ergonomiska arbetsförhållanden kan räknas till. Idag finns en rad olika varumärkningar för produkter som på olika sätt kan anses vara etiska. Dock finns ännu ingen varumärkning för produkter som är tillverkade under ergonomiska arbetsförhållanden. Således finns det ett behov av att ta reda på konsumenters attityder till en ergonomisk varumärkning. Vår studie är en pilotstudie som ska fungera som stöd för ett större forskningsprojekt om ergonomisk varumärkning som sker i sammarbete mellan Handelshögskolan i Umeå och Ryerson University of Toronto. Syftet med vår studie är att skapa en bild av hur konsumenter i Umeå ställer sig till en ergonomisk varumärkning genom att undersöka vilka attityder de har gentemot produkter som är tillverkade under ergonomiska arbetsförhållanden. Ett delsyfte är att jämföra resultaten med den pilotstudie som tidigare genomförts i Toronto. För att kunna uppfylla vårt syfte har vi valt att utföra en kvantitativ studie där vi delat ut enkäter till 100 personer i Umeå vilka också kan anses vara konsumenter.Då det inte finns någon tidigare forskning inom ämnet har vi baserat vår studie på teorier kring relaterade områden såsom socialt ansvarstagande, etisk konsumtion och miljödifferentiering. Utifrån vår teoretiska referensram och våra frågeställningar har vi skapat tre antaganden som vi analyserar i uppsatsens analysdel. Genom att testa skillnader mellan grupper och korrelationer mellan olika variabler skapar vi oss en bild av konsumenters attityder gentemot ergonomiskt tillverkade produkter och vilka faktorer som kan spela in för hur konsumenter ställer sig till en ergonomisk varumärkning.Resultaten från undersökningen visar att konsumenter är positiva till en ergonomisk varumärkning då de tycker att anställda har rätt att kräva bra ergonomiska arbetsförhållanden och skulle vara villiga att köpa ergonomiskt tillverkade produkter om sådanna fanns på marknaden idag. Studien visar även att olika faktorer är av betydelse för konsumenters köpbeslut av ergonomiska produkter så som pris, kvalitet, användbarhet, tillgänglighet, information och demografiska faktorer. Jämförelsen mellan vår studie och studien från Toronto visar att det inte finns några större skillnader mellan de båda undersökningarna vilket styrker studiens trovärdighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)