Kontakten med Försäkringskassan och dess inverkan på känslotillstånd

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Psykologi

Författare: Jey Sekobon; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Samhället påverkas ekonomiskt ju fler personer som är sjukskrivna och långtidssjukskrivna. Försäkringskassan som myndighet har som uppgift att utreda om en person har rätt till ersättning och betala utersättning. I flera fall kan personer ha rätt till ersättning men inte få den, vilket kan resultera i att deras känslotillstånd försämras. Syftet med denna studie är att ta reda på om det finns ett samband mellan kontakten med Försäkringskassan och dess effekt på uppskattat känslotillstånd. Deltagarna i denna studie var sjukskrivna eller långtidssjukskrivna. Totalt deltog 55 personer, 36 kvinnor och 19 män. Åldrarna varierade från 18 till 62 år. En enkät besvarades av deltagarna i två steg. Del ett besvarades innan kontakten med Försäkringskassan och del två besvarades efter kontakten med Försäkringskassan. Sju stycken mixade 2x2 ANOV:or användes för att analysera resultatet. Studiens resultat visade att det fanns en signifikant skillnad i känslotillstånden mellan tiden innan kontakten med Försäkringskassan och efter. Efter kontakten med Försäkringskassan blev känslotillstånden försämrat för både män och kvinnor. En interaktionseffekt visade även att männen innan kontakten med Försäkringskassan var mindre arga och frustrerade än kvinnorna, men efter kontakten med Försäkringskassan blev de mer arga och frustrerade. Med tanke på att urvalet av deltagare var litet, kan studiens validitet ifrågasättas. Kanske skulle ett större urval ge ett annat resultat. För framtida forskning skulle det vara intressant att undersöka hur kontakten med Försäkringskassan fungerar, dess effekt på uppskattat känslotillstånd och om det i så fall skiljer sig i bemötandet med hänsyn till social klass eller etnicitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)