Lastmaskiners bränsleförbrukning : en studie av foderhantering med fem Volvo L50A samt en Volvo 4200B

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

Sammanfattning: Att arbeta energieffektivt gynnar inte bara lantbruket ekonomiskt utan är även bra för miljön och klimatet. Hur bränslesnålt föraren kör sin maskin syns på bränsleförbrukningen. Det innebär inte bara att sänka förbrukningen på de maskiner som finns idag, utan även att uträtta mer arbete till samma mängd bränsle. Målet med mitt examensarbete var att undersöka vad bränsleförbrukningen var på en lastmaskin (Volvo BM L50/Volvo BM 4200) som används under utfodring av nötdjur. Bränsleförbrukningen av lastmaskinen studerades under ”stillastående vid tomgång” samt under arbetet med foder för att mäta hur hårt maskinens motor fick arbeta under utfodringen. I undersökningen har sex lastmaskiner på sex olika gårdar testats. För att få tag på lantbrukare med lastmaskiner till undersökningen har en lokal verkstad som servar och handlar med lastmaskiner kontaktats. Potentiella lantbrukare kontaktades därefter över telefon. Tid och datum bokades då undersökningen kunde utföras. Själva testet är en enkel metod där lastmaskinen tankas full före mätning. Efter arbetsmomentet, mäts hur mycket bränsle som gått åt under körningen genom att tanka den full igen. Under arbetsmomentet togs tiden och bränslemängden delades sedan per körd tid. För att få många maskiner av samma slag valdes modellen Volvo L50. Denna maskin har en direktinsprutad Volvo BM dieselmotor med en motoreffekt på 60 kW. Maskinen väger 8,0 ton. Den har åtta växlar, fyra fram och fyra back. Även en Volvo 4200B har undersökts. Denna har samma motor men större hydraulkapacitet. Bränsleförbrukningen på lastmaskinerna i undersökningen var mellan 4,5 och 7 liter per timme, med medelvärdet 5,9 liter per timme. Under testet registrerades även tiden då lastmaskinen stod på tomgång. En maskin hade endast 10 % tomgångskörning medan övriga 5 maskiner gick på tomgång mellan 18 och 23 % av den totalt körda tiden. Resultatet visade att det är en måttlig spridning mellan olika lastmaskiners bränsleförbrukning. Under testet kunde man även se att de förare som utförde lättare arbetsmoment och hade en lugn körstil också hade lägre bränsleförbrukning. Detta är dock en personlig uppfattning eftersom det inte var möjligt att göra en objektiv mätning av körstilen. Resultatet visar även att en lastare med lång tomgångstid också har en lägre bränsleförbrukning per timme. Målet med studien var att hitta en bränsleförbrukning som kunde användas i kalkylering av lastmaskiner. Målet är enligt undersökning uppfyllt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)