Åtgärdsprogram inom idrott och hälsa : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med åtgärdsprogram

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Klara Steen-petersson; Johanna Eliasson; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete var att belysa lärarens arbete med åtgärdsprogram i ämnet idrott och hälsa i årskurs f-6.  Vi ville ta reda på hur processer och rutiner såg ut när lärare i idrott och hälsa utformade åtgärdsprogram, vilken roll elev och vårdnadshavare hade, vilka åtgärder de tog till, hur det skedde konkret i praktiken samt hur uppföljningen såg ut. För att uppnå vårt syfte använde vi oss av kvalitativ forskningsmetod och semistrukturerade intervjuer. Det visade sig svårt att få intervjupersoner att ställa upp då många som vi kontaktade inte hade erfarenheter av att skriva och medverka i åtgärdsprogram. Vi fick svar från 24 stycken varav 4 hade erfarenhet av åtgärdsprogram inom idrott och hälsa. Avsikten är att lyfta fram de lärare i idrott och hälsa som skrivit åtgärdsprogram och hur de gör det. Resultatet från vår undersökning visar att det finns en rad olika tillvägagångssätt gällande upprättandet och utvärdering av åtgärdsprogram. Vi fick även fram att det finns olika orsaker till varför det skrivs åtgärdsprogram i idrott och hälsa samt att åtgärderna varierar både gällande upplägg och förekomst. Resultatet visade också att elever och vårdnadshavare endast till viss del är delaktiga och ibland saknas förståelse för åtgärdsprogrammets syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)