Att sluta den textila värdekedjan med hänsyn till EU, stat och konsument – ur ett företagsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Författare: Astrid Franzén; Victoria Berg; Emma Sahlin; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att utforska företagens syn på vilka tillvägagångssätt som modeföretag, konsumenter och andra involverade aktörer kan använda sig av för att bidra till en cirkulär textil värdekedja. Vidare är syftet att tydliggöra vilket möjligt ansvar de olika medverkande parterna kan ta för att värdekedjan ska kunna slutas. Slutligen har studien som syfte att bidra med information och möjliga strategier som kan leda till en förbättrad samverkan mellan aktörerna vilket skulle kunna underlätta vägen till en mer hållbar modeindustri.  Design / metod: Studiens design har förlitat sig på en kvalitativ och interpretivistisk metod. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuer med 7 olika modeföretag inom Skandinavien. Uppgifterna analyserades genom ett tematiskt tillvägagångssätt, vilket resulterade i gemensamma begränsningar som företag upplever när det gäller att sluta värdekedjan. Denna studie är inte generaliserbar eftersom intervjuerna endast återspeglar ett företags perspektiv såväl som den begränsade mängd data som samlats in. Resultat: Den insamlade datan indikerar på att agerandet från endast en aktör inte är tillräckligt för att uppnå en sluten värdekedja inom modeindustrin, gällande de problem som existerar efter köp. Alla involverade aktörer behöver bidra och samarbeta för att få en cirkulär textil värdekedja. Detta innebär att både en förändring av konsumentbeteendet och ett ökat utbud av återvunnet material hos leverantörerna är nödvändigt. Vidare bör företagen öka användningen av återvunnet material i produktionen, staten inrätta fler och bättre återvinningssystem samtidigt som EU behöver införa strängare lagar. Originalitet / värde: Denna studie tydliggör inte bara vikten av alla inblandade aktörer inom värdekedjan. Den presenterar också hur aktörerna kan bidra individuellt, samt vikten av deras handlingar för att lyckas med att göra värdekedjan cirkulär. Dessutom uppmärksammar studien värdet av samarbete och att överväga hela värdekedjan snarare än att endast tänka ett steg framåt.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)