Föräldrars upplevelser av att leva med ett barn som har Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) : En litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Bakgrund: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) hos barn är en av världens vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Många människor har förutfattade meningar angående vad ADHD är, men att få lära sig och förstå hur det är att vara förälder till ett barn med ADHD och förstå vad dessa föräldrar går igenom varje dag, finns det inte tillräckligt mycket forskning om. Syfte: Att beskriva föräldrarnas upplevelse av att vara förälder till ett barn med ADHD. Metod: En litteraturstudie med kvalitativ design. För att få fram det kvalitativa materialet till studien användes tre databaser, PubMed, Cinahl och PsychInfo. En litteraturstudie med en kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats valdes för att kunna fördjupa sig i upplevelsen från ett inifrånperspektiv från föräldrar till barn med ADHD och deras vardag. Under innehållsanalysen användes ett manifest förhållningssätt för att analysera de utvalda artiklarna innehåll. Innehållsanalysen utfördes genom att de utvalda artiklarna lästes igenom och sedan extraherades textenheter, som är meningar, stycken eller citat som har relevans för det utvalda syftet. Efter kondensering och kategorisering av textenheter resulterade i fyra kategorier. Resultat: De fyra kategorierna som framkom i analysen var; Att hantera och uppleva stress i vardagslivet, Att känna press och krav från skolan, Att känna brist på stöd och resurser och Att bli socialt isolerad och stigmatiserad. I helhet kunde de ses i denna litteraturstudie att den generella upplevelsen av att vara förälder till ett barn med ADHD var den konstanta stressen. Stressen över deras framtid, stress för att de inte ska klara av skolan, stress över att de inte kommer ha några vänner och stressen över att inte veta när nästa utbrott kommer ske. Det som även kunde ses var att föräldrarna inte bara blev påverkade av barnets sjukdom, men även att syskonen påverkades. Slutsats: Att leva med ett barn som har ADHD resulterar i stor stress hos föräldrarna. Barnets beteende påverkar familjen i och utanför hemmet, samt hur skola och samhället uppfattar dem som familj och som föräldrar. Nyckelord: ADHD, Attention deficit/hyperactivity disorder, parents, lived experience, nursing, stress.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)