Elevers självtillit och prestationer : En litteraturstudie om faktorer som påverkar självtillit och hur nivån av självtillit påverkar elevers prestationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med vår uppsats är att undersöka och analysera om det finns ett samband mellan elevers självtillit gällande sina matematiska kunskaper och deras prestationer, samt hur man kan känna igen bristande självtillit. Studien vi har genomfört är en litteraturstudie, vilket innebär att vi har undersökt tidigare genomförd forskning. För att finna lämpliga artiklar till vår frågeställning har vi använt oss av databasen ERIC, då den gav oss möjligheten att enkelt avgränsa sökningen efter peer-reviewed forskning. Urvalet av lämpliga artiklar genomfördes genom läsning av abstract, syfte, resultat och diskussion av artiklarna. Fann vi att dessa avsnitt passade det vi sökte, valde vi att läsa artikeln i sin helhet. I resultatet av undersökningen fann vi sex återkommande faktorer som visade sig ha viss påverkan på elevers självtillit. De faktorer som enligt vårt resultat visar sig ha störst påverkan på självtilliten är verklighetsförankrad undervisning, engagemang och ihärdighet samt huvudkällorna till självtillit som är kopplade till Banduras teori om självtillit. Dessa källor är bemästringserfrenheter, ställföreträdande erfarenheter, emotionell och fysiologisk arousal och till sist social övertalning. I vår undersökning fann vi att dessa faktorer visade sig ha en indirekt påverkan på elevers prestationer genom att ha en direkt påverkan på självtilliten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)