”Hjälp! Min elev headbangar till musik om blodbad och kyrkobränder” : En kvalitativ intervjustudie om hur musiklärare på kulturskola och gymnasium förhåller sig till samt hanterar metaltexter i undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur musiklärare på kulturskola och gymna- sium förhåller sig till att undervisa i metal- och hårdrocksgenren utifrån dess textuella innehåll. Studien grundar sig på det hermeneutiska perspektivet och en interpretativistisk kunskapssyn. Tidigare forskning presenteras som berör ämnet från olika perspektiv. Semistrukturerade inter- vjuer har använts som datainsamlingsmetod vilket bearbetats med tematisk analys för att fram- ställa ett resultat. I resultatet synliggörs musiklärarnas dualistiska förhållningssätt där metal- och hårdrocksmusik kan ses som verklighet och/eller fiktion. Likheter och skillnader visar sig bland musiklärarna gällande var gränsen går för vilken typ av musik som accepteras i deras undervisning. Huruvida musiken i undervisningen presenteras i samband med uppspel är en påverkande faktor för detta. I resultatet synliggörs att metal- och hårdrocksmusik används som kritiskt och samhällsbildande underlag i undervisning. I diskussionen ställs resultatet mot tidi- gare forskning och diskuterar musiklärarnas förhållningsätt, strategier och syn på värde- grundsuppdraget. Slutligen presenteras en metoddiskussion som problematiserar studiens utfö- rande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)