"Det är alltid svårt att börja rota i en tajmingfråga". En kvalitativ studie om lärares strategier kring feedback gällande sväng och tajming i ensemble

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Inspirationen till denna uppsats grundar sig i vår nyfikenhet om vad lärare har för tankar och strategier när det gäller feedback om sväng och tajming i ensemble. Syftet med studien är att undersöka ensemblelärares pedagogiska och metodiska tillvägagångssätt när de ger feedback gällande sväng och tajming i ensemble. Våra forskningsfrågor består av följande frågeställningar: vilka begrepp och metoder kring sväng och tajming använder lärare i sin undervisning? Hur uppfattar lärare att feedbacken har blivit förstådd av eleverna? Hur ser lärare på att använda konkret respektive metaforisk feedback kring sväng och tajming? Litteraturen som presenteras i arbetet är kopplat till vårt syfte och behandlar ämnen såsom feedback och återkoppling, kommunikation och språk, samt ensemble och musikalitet. Vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med tre olika ensemblelärare. Urvalet av informanter är inte slumpmässigt gjort, utan består av lärare vi stött på i vår utbildning som vi anser är relevanta informationskällor till vårt arbete. Resultaten från intervjuerna visar att det finns distinkta likheter, men också olikheter i vilka strategier lärare använder i sin ensembleledning när det rör feedback om sväng och tajming. De strategier som alla informanter illustrerar handlar om lyssning, analys, diskussion och att bryta ner musiken för att konkretisera den. Samtliga informanter talar även om gruppdynamikens påverkan på feedbackens resultat, där relationen mellan lärare och elev spelar stor roll. Våra informanter beskriver även hur de använder sig av konkret respektive metaforisk feedback, och där skiljer de sig åt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)