Sökning: "Musikpedagogik. Communication"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Musikpedagogik. Communication.

  1. 1. Nivågruppering i fokus - En studie om undervisning i gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sanna Olsson; Svante Norlin; Edvin Sydmark; [2023]
    Nyckelord :differentierad undervisning; gehörs- och musiklära; musikpedagogik; musikteoriundervisning; nivågruppering; utbildningsvetenskap differentiated teaching; level grouping; music pedagogy; music theory; music theory teaching; educational science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under vår utbildning har vi blivit intresserade av nivågruppering. Syftet med studien är att undersöka hur nivågruppering används i gehörs- och musiklära samt dess påverkan på undervisningen. LÄS MER

  2. 2. "Det är alltid svårt att börja rota i en tajmingfråga". En kvalitativ studie om lärares strategier kring feedback gällande sväng och tajming i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Arvid Filipsson; Daisy Delén; [2023]
    Nyckelord :Ensemble; feedback; gruppdynamik; kommunikation; konkret; metaforiskt; sväng; tajming; utbildningsvetenskap; Musikpedagogik. Communication; concrete; groove; group dynamics; metaphorical; timing; educational Science; Music Education.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Inspirationen till denna uppsats grundar sig i vår nyfikenhet om vad lärare har för tankar och strategier när det gäller feedback om sväng och tajming i ensemble. Syftet med studien är att undersöka ensemblelärares pedagogiska och metodiska tillvägagångssätt när de ger feedback gällande sväng och tajming i ensemble. LÄS MER

  3. 3. "Oj! Där kom jag i målbrottet!": En studie om sångares upplevelser och sångpedagogers vägledning genom målbrottet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Viktoria Glans; Karin Regnander; [2021]
    Nyckelord :Målbrott; Röstutveckling; Sångpedagog; Sångundervisning; Adolescent; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Voice Change; Vocal Education; Vocal Teachers; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to understand if and how singers experience voice change in a physical and emotional way and how much knowledge they have about their adolescent voice change. Further on the study also aims to understand how educated and experienced vocal teachers adapt and are working with adolescent voices and how their working methods can be used for other future vocal teachers. LÄS MER

  4. 4. Vem ryms i modellen? - En studie om konflikthanteringsmodeller och ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan

    Författare :Erik Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Musikpedagogik; ADHD; NPF; konflikthantering; Non Violent Comunication NVC; Major Minor Equal MME;

    Sammanfattning : Inom kursen för konflikthantering under musiklärarutbildningen på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm (KMH) presenteras flera olika modeller för en effektiv konflikthantering. I föreliggande studie har två av dessa konflikthanteringsmodeller – Major Minor Equal (MME) och Non Violent Communication (NVC) ställts i relation till diagnoskriterierna för den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). LÄS MER

  5. 5. Lära, leda, lyfta: En kvalitativ studie kring grupprocesser i ensemblesalen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Eric Andersson; Mattias Wiborn; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Grupper; Grupprocesser; Ensembleledning; Kvalitativ intervjustudie; Handbok; Groups; Group processes; Ensemble leading; Qualitative interview study; Manual; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : In the following study, two music teacher-students examine how groups and group processes work and what methods and tools can be used by ensemble teachers to influence these. The study takes an approach in four headings with associated subheadings whose purpose is to concretize the building blocks that make up what a group and its group processes are. LÄS MER