Nivågruppering i fokus - En studie om undervisning i gehörs- och musiklära

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Under vår utbildning har vi blivit intresserade av nivågruppering. Syftet med studien är att undersöka hur nivågruppering används i gehörs- och musiklära samt dess påverkan på undervisningen. I tidigare forskning presenteras litteratur som vi har valt att dela upp i följande områden: nivågruppering som verktyg för ökad trivsel och ökad kunskap, att undervisa med nivågruppering, mindset, inlärd hjälplöshet och fixity samt nivågruppering i förhållande till styrdokument. Datainsamlingen har gjorts med en flermetodsstrategi bestående av intervjuer och observationer på två gymnasieskolor som använder nivågruppering i gehörs- och musiklära. Informanterna är två lärare samt fem elever. Studien är gjord med en hermeneutisk ansats som varit som stöd till analys av data samt de diskussioner vi har haft inom gruppen. Både resultat och diskussion är indelade efter tre huvudkategorier: organisering, lärande samt socialt klimat och kommunikation. Resultatet visar att litteraturen och datainsamlingen delvis inte stämmer överens och ger en inblick i nivågrupperad undervisning i gehörs- och musiklära. Diskussionen visar att lärare behöver vara skickliga i sitt yrke för att kunna använda nivågruppering effektivt samt hur lärare och elever upplever nivågrupperad undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)