Sökning: "musikpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 382 uppsatser innehållade ordet musikpedagogik.

  1. 1. Motivationsarbete i violaundervisning : En kvalitativ studie om några violalärares motivationsarbete och upplevelser med sina elever i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elin Hultqvist; [2021]
    Nyckelord :musikpedagogik; musiklärare; musik; hermeneutik; viola; altfiol; stråk; motivation; music pedagogy; music teacher; music; hermeneutics; viola; strings; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska och jämföra violalärares tolkningar hur de motiverar elever att öva och spela. Detta görs med forskningsfrågorna: Vilka uppfattningar har violalärarna angående motivation? Vilken betydelse och roll har enligt violalärare motivation när det gäller violaelevernas övande och spelande? På vilka sätt upplever violalärare att de arbetar för att gynna elevers motivation att öva och spela? Studiens vetenskapsfilosofiska utgångspunkt är hermeneutik. LÄS MER

  2. 2. Motivation och körsång på gymnasieskolans estetiska program : en kvalitativ studie utifrån ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Hellman Per; [2021]
    Nyckelord :körsång; musikpedagogik; motivation; erfarenheter; intresse;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker vilka faktorer som kan påverka elevers motivation med bakgrund i deras intresse och erfarenhet av kursen ensemble med körsång på gymnasieskolans estetiska program. Studien är baserad på tidigare musikpedagogisk forskning, motivations- och skolforskning. LÄS MER

  3. 3. Är det ens ensemble? En kvantitativ och kvalitativ studie om ensembleundervisning på distans ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Otto Johansson; [2021]
    Nyckelord :Distansundervisning; Elevperspektiv; Gymnasium; Motivation; Musikundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Distance education; Music education; Remote learning; Student perspective; Educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : During the Covid-19 pandemic, all Swedish high schools had to shift their education to distance learning, which led to new challenges for both teachers and students. The aim of this study is to increase the knowledge about students’ perspective of distance ensemble education. LÄS MER

  4. 4. Baskunskaper i sångteknik: Fyra sångpedagoger formulerar sina tankar kring basars sångtekniska utmaningar inom västerländsk konstmusik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Simon Bergström; [2021]
    Nyckelord :Bas röst ; Konstmusik; Sångmetodik; Sångrösten; Sångteknik; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Bass Voice; Art Music; Voice Methodology; the Singing Voice; Voice Technique; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Studien undersöker vad fyra informanter, som är sångare och sångpedagoger, menar är typiska sångtekniska utmaningar för en bassångare inom den västerländska konstmusiktraditionen, vilka bakomliggande faktorer till dessa sångtekniska utmaningar de menar är vanliga och hur de i arbetet med sina elever tar sig an dessa utmaningar, ofta utifrån personliga erfarenheter på området. Det teoretiska underlaget till studien består av litteratur inom röstfysiologi och akustik, sångteknik och prestationspsykologi. LÄS MER

  5. 5. Demokrati - spelar roll? En studie om demokratiskt värdegrundsarbete i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hanna Sundén; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; Demokratisk värdegrund; Inkludering; Musikundervisning; Samsyn; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Democracy; Democratic values; Inclusion; Music Education; Consensus; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to explore how music teachers in Sweden work with democratic values. The data for this study was generated through a survey and four interviews. The survey was targeted at students and music teachers from high school, grades 7-9, to upper secondary school. LÄS MER