Participation is the fundamental right of citizenship : LSS-handläggares upplevelse av möjligheter och hinder för barns delaktighet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur LSS-handläggare arbetar med delaktighet för Barn medfunktionsnedsättningar i utredningar kring LSS insatser som rör barnet. Teorin utgår från Shiers delaktighetsmodell som utgår från fem delaktighetsnivåer och 3 steg; öppningar, möjligheter och skyldigheter. Metoden utgjordes av en kvalitativ metod där fem semistrukturerade intervjuer med LSS-handläggare, som arbetar med barnutredningar för barn med behov av LSS-insatser, genomfördes. Intervjuerna analyserades med en tematisk analys.Resultatet visar på att det inte finns någon klar definition av vad barns delaktighet innebär.LSS-handläggarna hade en bild av vad delaktighet innebar för barnet i utredningar som, menden bilden var svårt att omsätta i verkligheten. Det fanns flertalet faktorer som utgjorde möjligheter och hinder för att göra barn delaktiga i de utredningar som rör barnet. De möjligheter som framkom från resultatet var att relationen till barnet och vårdnadshavare upplevdes som en möjlighet för att uppnå barnets delaktighet, men även organisatoriska faktorer spelade in för att möjliggöra delaktighet. Den tredje faktorn som LSS-handläggarna upplevde som en möjlighet för barns delaktighet var anpassningar av information och miljön där mötet mellan handläggare och barnet ägde rum. De hinder som framkom i resultatet för LSS-handläggaren för att uppnå barnets delaktighet i de utredningar som rör barnet var: bristen på kunskap kring alternativa sätt att kommunicera, vårdnadshavare som hinder, samt att organisationen även kunde upplevas som ett hinder för barnets delaktighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)