Gymnasieskolors hemsidor : Att nå ut till olika målgrupper av elever

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Kajsa Norgren; [2021]

Nyckelord: gymnasieskolor; hemsidor; elever;

Sammanfattning: Varje år ställs Sveriges niondeklassare inför ett stort val som kan påverka deras framtid, nämligen gymnasievalet. Val av gymnasium är dock något komplext för eleverna. Det är mycket information som ska beaktas och det kan vara svårt att orientera sig bland alla valmöjligheter. En informationskanal är gymnasieskolornas hemsidor. Denna studie fokuserar just på gymnasieskolornas hemsidor. Studien genomfördes våren 2021 och baseras på en summativ kvalitativ innehållsanalys av 29 gymnasieskolors hemsidor. Denna uppsats syftar till att se hur samtliga gymnasieskolor i Uppsala använder sin marknadsföring på hemsidorna. Är texten på hemsidorna riktad till en viss målgrupp av elever? Vilka egenskaper är det som skolorna lyfter fram hos sig själva? För att ta reda på detta har material samlats in från gymnasieskolornas respektive hemsidor. Tidigare forskning visar att gymnasieskolor i Sverige har riktat sin marknadsföring gentemot en viss målgrupp av elever. Materialet har sedan analyserats utifrån bland annat Pierre Bourdieus kapitalbegrepp, texter om sociolingvistik samt utifrån en grundläggande marknadsföringsmodell. Resultatet av studien visar att gymnasieskolorna riktar sig mot olika målgrupper av elever. Det kan exempelvis vara att skolor väljer att skriva fram att hos dem ska eleven bli en allmänbildad individ, som bör studera vidare efter gymnasiet. Medan andra skolor istället fokuserar på att ge verktyg till eleven som hen kan använda direkt efter gymnasiet för att bli en del av arbetsmarknaden. Uppsatsen budskap är att gymnasieskolor bör fundera på vad de förmedlar för budskap till eleverna genom texten på sina hemsidor. I agendan för en likvärdig utbildning för alla bör således alla elever inkluderas och ha samma tillgång till informationen. Gymnasieskolorna bör alltså fundera på deras text är formulerade på ett sätt som når alla målgrupper av elever, så att alla elever känner att de har möjligheten att välja det gymnasium de vill. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)