Förutsättningar för inkludering av elever i behov av särskilt stöd : Förstår pedagogerna, kan pedagogerna och vill pedagogerna?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT); Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Emelie Magnuson; Anne Leandersson; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:

Leandersson, A. & Magnuson, E. (2011). Förutsättningar för inkludering av elever i behov av särskilt stöd. Förstår pedagogerna, kan pedagogerna och vill pedagogerna? Halmstad: Högskolan i Halmstad, sektionen för lärarutbildningen.

Vårt syfte var att undersöka förutsättningar för inkludering av elever i behov av särkilt stöd. Detta har vi gjort genom att ställa oss frågorna; förstår pedagogerna vad inkludering av elever i behov av särskilt stöd innebär, kan pedagogerna inkludera elever i behov av särskilt stöd och vill pedagogerna inkludera elever i behov av särskilt stöd? Detta sökte vi svar på genom att genomföra en kvantitativ undersökning i form av en enkät som besvarades av 80 pedagoger på tre skolor i Halmstad kommun. Vi har även tagit del av tidigare forskning som berör vårt ämnesområde och presenterar detta i examensarbetets början. De slutsatser vi kan dra av undersökningen är att flertalet av pedagogerna i vår undersökning säger sig förstå vad inkludering av elever i behov av särskilt stöd innebär och att pedagogerna i vissa fall säger sig kunna inkludera eleverna i behov av särskilt stöd och i andra inte. Exempelvis upplever många pedagoger att de har bra lokaler och tillgång till extra stöd i form av elevassistent och/eller specialpedagog. En aspekt som gör att pedagogerna inte kan inkludera elever i behov av särskilt stöd är deras upplevda brist på tid och utbildning. Däremot säger sig de flesta pedagogerna i vår undersökning att de är positiva till och vill inkludera elever i behov av särskilt stöd. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)