Makt och rutiner i förskolan : En studie om pedagogers inflytande och barns ageranden vid måltidssituationer.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Detta examensarbete syftar till att undersöka hur pedagoger använder sin makt vid måltidssituationer i förskolan för att främja barnens självbild och utveckling, samt hur barnens reaktioner påverkar pedagogers fortsatta maktanvändning. För att besvara detta syfte har en kombination av webbenkät och observationer använts som datainsamlingsmetod.Resultaten i studien visar att pedagoger använder sin pedagogiska makt genom bland annat beröm och respons som en framgångsrik strategi för att stärka barnens självbild vid måltidssituationer. Pedagogerna anpassar även berömmet efter varje barns individuella behov och förutsättningar. En annan strategi som synliggörs är pedagogers strävan mot självständighet och delaktighet hos barnen vid måltidssituationer. I resultaten framgår även vikten av att skapa en lustfylld och avslappnad atmosfär vid måltiderna, då lugn och ro till att njuta av måltiden har visat sig vara en avgörande faktor för barnens välbefinnande. Kommunikation och samtal har även visat sig ha en viktig betydelse för att främja barns självbild vid måltidssituationer. Samtidigt som pedagoger till de yngre barnen använde sin makt för att skapa struktur och säkerhet vid måltidssituationer, kan det diskuteras huruvida de accepterade barnens uttryck av missnöje och motstånd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)