Den meningsfulla fritiden : Barns och pedagogers syn på fritidshemmets verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Författare: Pernilla Valta; [2016]

Nyckelord: Fritidshem; fritid; barns syn; pedagogers syn;

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka och analysera barns och pedagogers syn på fritidshemmets verksamhet. Studien har genomförts genom intervjuer med barn och pedagoger på en fritidshemsverksamhet. I den tidigare forskningen beskrivs barns syn på fritid, hur ett vuxenperspektiv dominerar i verksamheterna inom barnomsorgen samt hur leken används som ett pedagogiskt verktyg. I resultatet beskrivs bland annat hur barns syn på fritidshemmet påverkas av möjligheten till aktiviteter och att vara tillsammans med andra barn vilket överensstämmer med tidigare forskning. Vidare visade studien att barnen upplever ett behov av en ökad vuxennärvaro i verksamheten vilket motsäger en del av den tidigare forskningen. När det gäller pedagogernas syn på fritidshemmets verksamhet har studien visat hur de ser på fritidshemmets uppdrag samt gällande omgivningens syn på fritidshemmet. När det gäller den fria leken anser pedagogerna att barnen behöver lek fri från vuxna vilket inte stämmer överens med de barnen beskriver kring deras önskan om ökad vuxennärvaro i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)