Inkluderingsbegreppet så som det förmedlas via nyhetstidningar : En jämförelse av hur begreppet inkludering har sett ut underperioderna 2010-2011 respektive 2022-2023

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Författare: Johan Hedman; Rikard Sjöstedt; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att belysa och förstå hur begreppet inkludering förstås, diskuteras ochdefinieras på tre utvalda nyhetstidningars debattsidor. Vi vill även analysera om det skett enförskjutning i hur begreppet används mellan tidsperioderna 2010-2011 och 2022-2023. Vi valde ut treav de största svenska nyhetstidningarna och genomförde en tematisk narrativ analys av dem. Dentematiska analysen genomfördes på de tidningsartiklar som var debattartiklar med någon anknytningtill begreppet inkludering under de utvalda tidsperioderna. Resultatet visar att det finns flera olika sättatt diskutera och definiera begreppet inkludering. Två av de vanligast förekommande definitionerna ärtill exempel när eleven är inkluderad fysiskt i klassrummet med få, eller inga, anpassningar. Det andraexemplet innebär en mer systematisk inkludering där hela skolan är uppbyggd utifrån alla eleversbehov. Men det är enbart ett fåtal av artiklarna som faktiskt nämner begreppet. Uppsatsen visar ocksåatt det skedde en glidning av definitionen av begreppet i jämförelsen mellan de båda tidsperioderna.En glidning där ett temas tidigare dominans visar en tydlig tendens av att försvagas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)