Rektorer - Sveriges viktigaste chefer. En studie om rektorns styrning av grundskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Sammanfattning: Under 1990-talet omorganiserades grundskoleverksamheten då ansvaret i Göteborgs Stad decentraliserades till stadsdelarna för att skapa en effektivare resursfördelning. Detta innebar att det tillkom fler led i styrning av skolan och stadsdelarna samt rektorer gavs det övergripande ansvaret. I samband med denna omorganisation har skolresultaten dock försämrats, i dagsläget diskuteras huruvida stadsdelarna återigen bör fråntas ansvaret. Denna studie kommer utifrån intervjuer utförda i Lundby stadsdel belysa rektorns inflytande i styrningen, hur rektorer utövar styrning samt vilka begränsningar rektorer upplever. Eftersom styrning bör ses som ett paket av flera styrinstrument kommer styraktiviteter i verksamhetsområdet kartläggas och sorteras in i kategorier för att ge en helhetsbild. Styraktiviteter ges olika utrymme vilket är förenligt med vissa problem. Bland annat påverkas rektorns styrning av att aktiviteter är inkompatibla samtidigt som flera styrinstrument saknar verksamhetsanpassning. Rektorer agerar länk mellan den strategiska ledningen och operativa nivån, brister i denna kommunikation är uppenbar och försvårar styrningen ytterligare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)