Mätrigg för givarplacering på provfordon

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion

Sammanfattning: Scania är en av världens största lastbils- och busstillverkare och leverantör av motorer för industri och marina applikationer. Detta examensarbete har undersökt olika tekniska lösningar för att öka precisionen och tillförlitligheten i placeringen av givare på Scanias provfordon. Detta ställer mycket höga krav på mätutrustningen som måste klara av en mängd olika fordon, geometrier och givartyper. Rapporten börjar med en bakgrundsstudie som undersökte laser/3D skanning, augmented reality och mätriggar, sedan undersöktes och beskrevs den befintliga processen idag hos Scania. Undersökningen visade att det inte fanns någon färdig lösning som kunde köpas. Därför beslutades det att ta fram en konceptuell CAD-modell på en mätrigg. Denna CAD modell gick igenom fyra iterationer. I den första iterationen togs ett allmänt koncept fram som kunde utnyttja Scanias befintliga globala koordinatsystem. Den presenteras för uppdragsgivaren och brister identifierades som åtgärdades till andra iterationen. I den andra iteration föreslogs en mer allmän monteringsmetod och ett annat mätsystem. Mycket fokus lades även på användarbarheten genom att göra konstruktionen mindre känslig för yttre laster genom att stärka den med aluminiumprofiler. I den tredje iterationen förbättrades rörelsebanorna för de komponenter som gör det möjligt för axlarna att röra sig. I den fjärde och sista iterationen togs flera lösningar fram för att uppnå parallellitet i och mellan de olika axlarna genom att utnyttja olika typer av geometriska fenomen. Till sist visas ett förslag på hur mätriggen kan användas. Arbetet avslutas med en diskussion om mätriggens möjligheter och begränsningar samt förslag på framtida områden inom andra mättekniker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)