Att skapa relationer och öka motivation till lärandet hos elever i matematik respektive fysik-ämne

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Författare: Raghad Alakkoud; Hadiah Abo Ahmad; [2022-03-04]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna text är skriven i syftet att se utifrån undersökning hur lärarna jobbar med relationsskapande och motivation till matematik respektive fysikämnena. Vi tycker båda att relationer och motivationen till lärandet är en av de största viktigaste uppdragen lärare har och som behöver ha kompetens inom. Därför ville vi undersöka hur vi kan jobba i framtiden med relationsskapande och motivation. Initialt utfördes en litteraturstudie över tidigare forskning varas teorier senare användes för att jämföra med våra resultat. Därför gjordes en empirisk kvalitativ studie genom att samla data via intervjuer och observationer. Subjektiva intervjusvar och tolkningar jämfördes sedan med de observationer som gjordes. Vi fokuserade på̊ lärare in matematik respektive fysik. Utifrån intervjusvar och observationer fann vi ett flertal faktorer som påverkar relationen mellan lärare och elev och följaktligen elevens motivation inom både matematik samt fysikämnet. Till dess hör bland annat klassrumsklimat, lyhördhet, förtroende och respekt. Dessutom redovisas flera motivationsfaktorer relevanta för båda läroämnena. Dessa rör relationen i sig mellan lärare och elever, anpassning av undervisning, tydliga instruktioner, att koppla ämnet till verkligheten, olika arbetsformer och bra respons. Både resultaten och den valda metoden diskuteras och slutligen dras slutsatser för hur en lärare kan bygga upp en bra relation med sina elever för att öka deras studiemotivation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)