Fotboll, ett lärande för livet, eller?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syfte: Syftet med arbetet är att definiera vilka diskurser som framträder i lärare i fritidshemmets utsagor om fotbollsspelande på fritidshem och att identifiera diskursiva mönster i deras språkliga uttryck. Genom vår studie hoppas vi bidra med antingen nya eller lite mer fördjupade kunskaper om hur lärare i fritidshemmen talar om fotboll. Möjligen kan detta bidra till ytterligare en dimension till dagens kunskapsläge genom nya eller utvecklade aspekter på elever i fotbollssammanhang. Med stöd av tidigare forskning avser vi möjliggöra en helhetsförståelse för hur detta kan påverka elever. Det är viktigt att synliggöra för att förstå så att lärare och lärare i fritidshemmen verkligen kan verka för likvärdighet och jämställdhet i skola och fritidshem. Syftet med det valda ämnet fotbollsspelande, är aktivitetens mångfacetterade egenskaper och att den påverkar många skolor och fritidshem på flera urskilda sätt. Att vara del av en diskursiv plattform förutsätter att diskursen synliggörs, vi avser synliggöra diskurser ur fritidshemsperspektiv. Frågeställningar: Vilka diskurser om fotboll kommer till uttryck i lärarna i fritidshemmets tal? Vilka diskursiva mönster framträder? Med språkliga mönster fokuserar vi på centrala begrepp som framträder i utsagorna och hur dessa kan tolkas i sitt sammanhang. Exempelvis vilka uttryck som kan tyda på makt, men även vilka termer som är framträdande i diskurserna. Alltså hur diskurserna uttrycks och vad det kan betyda. Teori: Vi kommer inledningsvis att lyfta fram och definiera begreppen diskurs och diskursanalys som utgör studiens utgångspunkt. Därefter går vi in på begrepp som utgör grunder för att identifiera framträdande diskurser. Framträdande diskurser kommer vi att jämföra med perspektiv på relation mellan lärare och elever, makt och socialpedagogik. Metod: För att kunna få svar på vårt syfte och våra frågeställningar valde vi att göra en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer som metod. Resultat: Undersökningen visar att informanterna är medvetna om att fotbollspelandet på fritidshemmet är komplext. Men att de är medvetna om dess positiva och negativa aspekter som aktiviteten präglas av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)