BLODIGT ALLVAR. : En antropologisk studie av elevers uppfattningar av mens, stigma och tabu i gymnasieskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

Författare: Ida Kandenäs; [2023]

Nyckelord: Menstration; skam; stigma; tabu; anomali;

Sammanfattning: I uppsatsen kommer jag redogöra för hur elever uppfattar sin skolmiljö i förhållande till mens. Uppsatsen byggs på intervjuer med elever och rektor från en skola i södra Sverige. Jag kommer använda begreppen anomali, stigma, skam och tabu för att analysera elevernas upplevelser. Det empiriska materialet är uppdelat efter fyra teman; ritualer för använda mensskydd, stigma och rädsla för att blöda igenom, åtkomlighet av mensskydd, samt hur behov av mensskydd synliggörs av elever.  Mensblod kommer jag förklara som en anomali som måste hanteras på ett speciellt sätt, annars kränker det den ordning som skapats runt den. För hanteringen av mensskydd finns det ett ritualistiskt beteende som utförs när det slängs, och mina informanter reagerar starkt när denna handling inte går att utföra. Om denna anomali inte hanteras så skapas stigma och skam över den menstruerande kroppen. Idag börjar har det dyka upp fler lösningar på behovet av mensskydd som synliggör det stigmatiserade tillstånd som menstruation annars har. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)