Psykologin bakom miljöpåverkan : korttidsminnets effekt på konsumentbeteende

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Människor lämnar alla efter sig ett miljöavtryck när man inhandlar matvaror. Hur stort miljöavtryck man upplever att man lämnar efter sig är dock inte alltid korrekt. Syftet med studien var att undersöka om upplevelsen av en köprundas miljöavtryck påverkas särskilt av huruvida köprundan inleds med ett miljövänligt val eller avslutas med ett miljövänligt val. Detta för att få en bredare förståelse om kognitiva mekanismer som ligger till grund för miljörelaterat beteende. I denna kvantitativa studie så studerades psykologin i människors upplevelse av miljöpåverkan genom att undersöka hur miljömärkning påverkar upplevelsen av miljöavtryck från konsumentval. Studien undersökte ifall miljömärkta varor har större effekt på denna upplevelse om de märkta varorna inhandlas i början eller i slutet i en sekvens av inköp. Detta utfördes genom ett digitalt test som 32 deltagare (17 kvinnor, 15 män) vars ålder var mellan 22 och 63 år (M=32,31 år, SD=10,92) fick delta i och skattade sin miljöpåverkan som deltagarna tror att varorna hade under den fiktiva köprundan. Genom att undersöka ifall ordningen från första eller sista miljövalet har betydelse så får man en primacy eller en recency effekt. Denna studie indikerar på att under en köprunda när den avslutas med ett miljövänligt val så kommer människor uppleva att ens köprunda har lägre miljöavtryck i sin helhet. Studien visar alltså på en recency effekt samt duration neglect, däremot ingen primacy effekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)