Bland elever och kunder

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: I denna studie undersöks det huruvida två kommunala gymnasieskolor i Malmö har företagiserats under de tio år då konkurrensen från fristående gymnasieskolor har vuxit fram. Detta görs genom att kontrastera intervjumaterial, samt nyare och äldre kvalitetsredovisningar och marknadsföringsmaterial, mot idealtyperna Företaget och Den Offentliga Organisationen. Resultaten antyder att skillnaderna över tid är mindre betydande än skillnaderna mellan i vilken grad de olika skolorna är företagiserade. I den mån som företagisering förefaller ha ägt rum handlar det mycket om att eleverna gått från att i stor utsträckning vara objekten för utbildning till att vara beställare av utbildning, vilket tar sig uttryck i att skolorna arbetar gentemot eleverna och dessas önskemål på ett annat sätt. Utöver detta har, framförallt den ena skolan, i viss mån anammat mer företagsorienterade arbetssätt vad gäller marknadsföring och profilering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)