Att påverka en företagskultur - går det? : En studie om SEB Korts Core Values

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Maria Jällebo; Alexander Ering; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: De flesta teoretikerna som forskar kring företagskultur och möjligheterna att förändra en sådan menar att det går, men att det kan vara svårt pga. många olika orsaker. En stark företagskultur med starka värderingar anses bidra till en god arbetsmiljö och därmed en hög effektivitet. Vi har i denna studie undersökt om en företagskultur går att förändra och påverka av företagsledningen. Vi utförde en strukturerad enkätstudie på SEB Kort AB där nya värderingar infördes 2002. Undersökningen visade att företagsledningen hade lyckats påverka kulturen då respondenterna i huvudsak var positivt inställda till Core Values, dess effekter på organisationen, de själva och kollegorna samt att de delade värderingarna. Svarsfrekvensen var endast 65 procent, vilket kan anses vara ett ganska stort bortfall varför vi har valt att se denna undersökning som en förstudie. Vi har dock med hjälp av jämförelser mellan de respondenter som besvarat enkäten och information om alla anställda på SEB Kort försökt mäta validiteten, vilken utifrån denna jämförelse verkar vara ganska god. Med det stora bortfallet i åtanke måste vi ändock vara försiktiga med att dra slutsatser till hela SEB Kort.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)