Att motivera telefonförsäljare : - En undersökning med variabeln erfarenhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

Sammanfattning: Ofta hör man kollegor säga att de inte orkar eller att de inte är motiverade att prestera på jobbet. I denna studie har vi lärt oss att det inte räcker med att säga: ”Jo, du klarar av det”, en anställd behöver mer än så. För att motivera någon att utföra en uppgift krävs det att man ger personen en anledning till utförandet. I dagens telefonförsäljningsbransch präglas de anställda av stress, höga krav och psykisk påfrestning. Det är faktorer som bidrar till en minskad motivation på arbetsplatsen. För att ledningen på ett telefonförsäljningsbolag ska kunna höja de anställdas motivation krävs det att de utformar ett incitamentsystem som passar in i organisationen och som påverkar de anställda mot önskad riktning. Ett incitament är ett verktyg för att få någon att utföra en önskad handling. På de flesta företag finns anställda med olika grader av erfarenhet. I denna studie lär vi oss att erfarenhet är en faktor vad gäller hur telefonförsäljare reagerar på ett incitament. En nyanställd säljare motiveras exempelvis av garantilön och feedback medan en erfaren säljare motiveras av provisionslön och befordran inom företaget. Följ med in i en studie som visar vilka skillnader som råder gällande hur olika incitament påverkar motivationen hos nyanställda respektive erfarna säljare. Telefonförsäljningsbolag som tar del av denna studie kan med hjälp av resultatet få råd i hur de kan förstärka sitt incitamentsystem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)