Biltåg i Sverige : Förutsättningar för inrikes biltågstrafik

Detta är en Master-uppsats från KTH/Transportplanering

Författare: Albin Kvarnefalk; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Svenska riksdagen har beslutat att växthusgasutsläppen från inrikestransporter ska minska med 70%mellan 2010 och 2030. Inrikestransporter står för drygt en tredjedel av Sveriges totala utsläpp avväxthusgaser och vägtrafiken står för 90% av utsläppen inom inrikestransporter, där en betydandeandel av vägtrafikutsläppen är från personbilstrafik. 2030 estimeras att mer än hälften avpersonbilsflottan kommer vara bensin- eller dieselbilar. En bearbetning av de nationellaresevaneundersökningarna mellan 2011 och 2016 visar att 22% av de långväga resorna varsemesterresor och att 54% av semesterresorna genomfördes med bil. En stor möjlighet till att uppnåmer hållbart semesterresande är att minska antalet bilburna turistresor. Biltåg där passagerarna åker med i vanliga passagerarvagnar och bilar medföljer på särskildabiltransportvagnar i samma tåg kan vara ett sätt att hantera säsongsbaserade extremflöden av bilresor,minska semesterresornas miljöpåverkan och minska olycksrisken på vägnätet. Detta genom att ersättalånga körsträckor för bil med tåg och att körsträckan med bil enbart blir anslutningsresorna till ochfrån biltågsterminalerna. Biltåg kombinerar järnvägens energieffektivitet och låga utsläpp perpersonkilometer med bilens räckvidd, bekvämlighet och flexibilitet på semestern. Det finns ävenmöjlighet att resa långa sträckor medan resenärerna sover genom att köra tåget som ett nattåg.Studiens huvudsyfte är att undersöka förutsättningar för inrikes biltågstrafik i Sverige, genom attanalysera svenskarnas turistresande och utreda hur ett trafikupplägg kan utformas. Som en del av detär studiens syfte även att undersöka biltågssystemens egenskaper och uppbyggnad i Europa. Detexisterar 6 biltågskoncept i Europa, där vissa av bolagen utför trafiken på helt kommersiella villkoroch andra utför statligt subventionerad trafik. Det senaste biltågskonceptet som existerade i Sverigevar trafik mellan storstadsregionerna och övre Norrland under somrarna 1984 till 1992. Sedan trafikenlades ner för cirka 30 år sedan har inga utredningar om förutsättningar eller potential för biltågstrafikinom Sverige genomförts. Datakällan som analyseras i R-studio kommer från Statistiska centralbyrån och Tillväxtverketsenkätundersökning om svenskars resande för år 2019. Undersökningen mäter inrikes och utrikesturistresor gjorda av den svenska befolkningen, både dagresor och övernattningsresor samt affärsresoroch privatresor. Det finns ingen annan statistik i Sverige som motsvarar undersökningen om svenskarsturismresande med ursprungs- och ankomstorter. Rapportens resultat visar att det finns resor medpotential för biltågstrafik mellan län i Sverige. Resorna går med färdmedlen bil, hyrbil eller MCmellan län med över 800 km körsträcka på stamvägnätet. De stora resenärsflödena går mellan södraSverige och Jämtlands, Norrbottens och Västerbottens län. Det är troligen lämpligast att utformasystemet som ett integrerat biltågskoncept med ordinarie nattågstrafik, där biltåget är en del av ettvanligt nattåg som även har resenärer utan fordon. Biltåget kan innebära en bekväm semester för individer eftersom de kan undvika långa körsträckoroch byten mellan färdmedel med hantering av packning för att sedan ha bilens flexibilitet ochgeografiska tillgänglighet på destinationen. Det är gynnsamt att ersätta bilresor med biltåg men detvore olyckligt om införandet av biltåg medför att resor som idag sker med kollektiva färdmedel ersättsmed biltåg. Det återstår att undersöka om samhället kan dra nytta av ett biltågskoncept eller om detintegrerade biltågskonceptets biltransportkapacitet endast är en droppe i havet och inte har någonstörre påverkan på minskade växthusgasutsläpp från turistresor eller minskad belastning på vägnätetvid temporalt begränsade extremflöden av semesterresor. Det kanske finns mer effektiva sätt attutnyttja järnvägens kapacitet för att minska vägtransporters växthusgasutsläpp såsom att överföragods från lastbil till järnväg. Det finns potential för inrikes biltågstrafik i Sverige, dock behöver detutredas vidare huruvida ett biltågssystem kan medföra samhällsnyttor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)