Förena avveckling med CSR: Hur lyckades Scania i Falun?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Helena Eidensjö Menzing; Fredrik Redhe; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna rapport beskrivs ett projektarbete vars syfte har varit att undersöka hur företagsavveckling kan förenas med samhälleligt företagsansvar med avseende på personalen. Vi gjorde detta genom att titta på hur företaget Scanias avveckling av axelfabriken i Falun gick till, en avveckling som av intressenter anses ha skötts bra och ansvarsfullt. Då avveckling av verksamhet är något som många företag genomför till följd av en strävan efter att vara konkurrenskraftiga på den globala marknaden, är det intressant att se hur detta kan göras och samtidigt ta ett ansvar gentemot de anställda.Rapporten gjordes utifrån en kvalitativ fallstudie där material har inhämtats genom intervjuer och en litteraturstudie. Inledningsvis beskrivs begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) för att sedan gå över i en redogörelse för vad som gjordes under avvecklingen. Rapporten avslutas med vad vi anser var CSR under avvecklingen samt sammanvävande diskussioner om detta. I arbetet definieras CSR utifrån Archie B. Carrolls teorier, det Normativa perspektivet samt den Europeiska kommissionens definition, där de viktigaste aspekterna är att på frivillig väg handla etiskt och filantropiskt inom ramarna för svensk lagstiftning och ekonomisk vinning. Det framkommer att vissa CSR-aktiviteter kan ha företagsekonomiska motiv utöver ett rent ansvarstagande vilket diskuteras i rapporten. En slutsats vi kom fram till är att företagets och personalens bästa ofta går hand i hand och att ansvarstagande inte behöver utesluta ekonomisk lönsamhet. I rapporten hävdar vi att ”arbetslinjen” var det mest väsentliga av de CSR-aktiviteter som Scania genomförde under avvecklingen, eftersom ett nytt jobb innebär en långsiktig lösning. Arbetslinjen innebär att jobba aktivt för att personalen ska få en ny sysselsättning efter nedläggningen, men också att försöka hitta ersättningsverksamhet (vid avveckling på mindre orter) samt att se till att personalen kan få råd och stöd under hela processen. För att kunna lyckas med arbetslinjen anser vi att avvecklingen behöver göras över en längre tidsperiod. Detta för att kunna slussa ut de anställda på arbetsmarknaden successivt så att inte alla konkurrerar om jobben samtidigt. Men också för att personalen skall ges tid till att bearbeta de psykologiska effekterna som en så pass stor omställning innebär. Vi har alltså kommit fram till att det är arbetslinjen som i första hand ska användas som förebild vid större omstruktureringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)